Tanken är alltså att bygga en 940 för grupp H fast moderat trimmad för att hålla ner kostnader och skapa driftsäkerhet. Varför bygger jag då inte en VOC. Ja, jag har åkt VOC tidigare och numer tycker jag det blivit för dyrt med tanke på att vissa saker är begränsat till bara en leverantör. Jag vill också gärna göra lite egna lösningar.
Original sprut kommer att behållas med chippade boxar och större spjällhus.
En ombygd LMM till 3” samt större spridare kommer att användas.
Toppen kommer att få 46-38 ventiler och en kam för max vrid.
Kommer att byggas om till elekrisk för att ge en rappare respons, Motorn behöver endast dra runt generatorn.
Det är en tung bil så jag får försöka flytta den vikt som måste finnas bakåt för bättre fäste & balans.
En liten 40A universal med ca 2,3 kg vikt mot std över 5kg.
En elektrisk servo från V50 2007 kommer kanske att användas, men den känns väl tung så jag testar att köra med ”muskelservo” i början.
En standard ZF 5vxl låda från BMW 525i omsvetsad för volvo 12 graders vinkel.
1031 standaraxel kommer utrustas med beg Quaife diff & en ny 4:56 utväxling.
Ett enkelt från ACM, delvis skadat men med lite spackel så…