BILEN |
Vi tävlar med en Volvo 242 från 1975 |
< Nytt fönster med menyer >
BYGGKOSTNAD Ca 85 000:-
|
Utvändigt: |
Front 240 GT 1977 för att runda ljusen är 3,5 kg lättare än de breda,
Kofångare från -81 i lackerad plast Karossen är mestadels från 1982 "2-dörrars" | |
Invändigt |
FIA godkända tävlingsstolar från SPARCO.
Sparco 2000 på förarsidan och Sparco touring med "öron" för kartläsaren. FIA godkända 6-punkts bälten 3" breda från TRS. Burbåge med kryss bak kryss i dörrar och stag mellan B-stolparna | |
Motor |
B23E från GLT 1980 balanserad och med nytt sprut.
( Köhler byggd år 2000 bromsad 171hk i motorn ) | |
Växellåda | M45 (4-växlad) med standardutväxling 1977 med aluminium-hölje, ca 9kg lättare än den vanligaste lådan | |
Bakaxel | Standard 240 från 1975 med 4:10 i utväxling ingen diff men breddad 40 mm med hjälp av volvos spacer-plattor. | |
Väghållning |
Bilstein stötdämpare för Volvo 240 Fram 40 mm insatspatron 300/200, bak 225/150 Ingen krängningshämmare bak = mindre spinn GLT 23 mm krängare fram Förstärkta länkarmar "Ambulans" fram och bak SAM Fjäderbensstag och stag fjädertorn-torpedvägg Styrservo i aluminium utan pump kopplad ger 3,5 rattvarv | |
Däck |
Fram: Gullabo Rally 185/65 15" Bak: Michelin L81 14/62 - 15" |